Cho Nam Joo – Kim Jiyeong, Doğum: 1982

Herkese merhaba,

Bu haftaki yayınımda Kore Edebiyatı’ndan dilimize yakın zamanda Betül Tınkılıç’ın orijinal dili Korece’den yaptığı çevirisiyle kazandırılan ve A7 Kitap tarafından yayınlanan Kim Jiyeong Doğum:1982 (82년생 김지영) isimli eseri ele alacağım. Toplamda 144 sayfadan oluşan eser sürükleyici olduğu kadar insanı düşüncelere sevk eden derin bir eser.

Kitabın isminden de anlaşılabileceği üzere 1982 yılında doğan Kim Jiyeong’un 2016 yılına kadar ki yaşam serüvenine ortak olduğumuz bu okuma sürecinde, Kore kültüründe egemen olan erkek figürünün modern dünyada kendisine nasıl yer bulduğuna şahit oluyoruz. Hatta roman formatında yazılan bu eserde konuya dair istatistiklerle desteklenen verilerin bulunuşuyla aslında bir kadın yazarın karakteri aracılığıyla sesini duyurmaya çalışmasını okuyoruz.

Kitabın ana konusu az önce de belirttiğim üzere erkek egemen toplumdaki kadının yeri. Alt planda da bu konu normal diyebileceğimiz bir ailede yetişen ve kendisini koruyup kollayarak ancak pek çok şeyi içine atarak büyüyen bir kadının hayatı söz konusu. Kitap boyunca Ji Yeong’un yaşamını sanki otobiyografik bir eser gibi okurken o büyüdükçe Kore’de yaşanan sorunların, sıkıntıların aileye nasıl etki ettiği, Kore toplumunun hakim değerlerinin bir kadın üzerinde nasıl etkili olabildiğini de görmüş oluyoruz. Ji Yeong’un pek çok şeyi içine attığını da onun iç sesi üzerinden anlayabiliyoruz. Hatta öyle ki çoğu zaman olayla ile ilgili içine attığı ve direk olarak karşısındakinin yüzüne söyleyemediği şeyler sadece Kore toplumunda değil dünyada egemen olan “kadın”a karşı bakışa ve kadınlara hissettirilenlere dair hepimizin zaman zaman ağzına gelip de söyleyemediği şeyler oluveriyor. Yazar bu anlamda çok başarılı bir iş ortaya koyuyor. Aynı şekilde kitapta kadınların söylemediği şeyleri ele alan bir konu işlenmesi ve bunun farkındalığını oluşturmak istediği Kore toplumunda yine kadın bir yazar tarafından yayınlanıp dünya çapında başarıya ulaşması da oldukça takdire şayan.

Peki Kore’deki bu ilk erkek çocuk, erkek evlat, erkek yönetici kalıplarının ve kız çocuklarla aralarındaki farkın nereden geldiğine baktığımızda bunun aslında Kore tarihinin derinliklerinde yattığına ulaşıyoruz. Konfüçyanizmin çok uzun yıllardır uygulandığı Kore toplumu bu sisteme göre mülkün çoğunu miras aldıkları ve aile adını taşıdıkları için her daim erkek çocuğu ön planda tutmuş durumda. Kore bu açıdan, doğurganlık kararlarını etkileyecek güçlü erkek çocuk tercihinin yoğun olarak görüldüğü ataerkil bir toplumun çok açık bir örneği. Oğullar, soyun devamlılığı, atalara anma törenlerinin yapılması ve yaşlılıkta ebeveynlerine destek sağlaması adına aileler için kritik öneme sahip. Kız çocukları, geleneksel Kore toplumunda evlenip eşinin ailesine dahil oldukları için bu işlevleri yerine getiremiyor ve bu nedenle aileler onlara oğullardan çok daha az önem veriyorlar. Ailenin en büyük oğlunun ailedeki önemli konumu nedeniyle tıpkı kitapta da görebileceğimiz şekilde gelinlere/eşlere erkek çocuk doğurması için ek bir baskı oluşuyor.

Bu etkileyici kitabı sürükleyici bir dilde yazarak dünyada uluslararası satanlar listesine sokan yazarı da merak ettik değil mi? Güney Koreli yazar Cho Nam Joo, 1978 Seul doğumlu. Ehwa Kadın Üniversitesi’nin Sosyoloji Bölümü’nden mezun olduktan sonra televizyon programları için metin yazarlığı yaparak iş yaşamına atılıyor. Kim Jiyeong karakteri gibi doğum sonrasında kariyerini bırakıp çocuğunu büyütmeye ve tam zamanlı bir ev hanımı olmaya adıyor kendini. Ancak bir süre sonra evden romanlarını yazmaya başlayarak kendi kimliğine geri dönüş yapıyor. İlk romanı 귀를 기울이면 (Kulak Verirsen) ve ikinci romanı 고마네치를 위하여 (Gomanechi İçin) ile Kore’nin önemli edebiyat ödüllerini kucaklıyor. Bugün ele aldığımız Kim Jiyong, Doğum 1982 yazar Cho Nam Joo’nun 2016 yılında yayınladığı üçüncü ve kendisinin tüm dünyada tanınmasını sağlayan eser.

Kim Jiyeong, Doğum 1982 yayınlandıktan sonra pek çok ülkeye konuk olan yazarın röportajlarına (1,2) baktığımızda bu kitap ile ilgili Kore’de özellikle kadınların bu kitapta kendilerini bulduklarını belirttikleri yoğun geri dönütler aldığını ifade ediyor. Günümüzde Kore toplumunda çok ağır da olsa bir değişimin söz konusu olduğunu ve kadınların artık seslerinin daha güçlü çıktığını da vurguluyor.

2019 yılında aynı isimle filme de çekilen Kim Jiyeong, Doğum 1982 isimli roman Kore toplumunda kadının yerini anlamak için önemli bir eser. Türkçe’ye kazandırılan Kore romanlarına her geçen eklenen yeni eserlerle mutlu olduğumu da belirtmeliyim. Umarım daha nice eser bizlerle buluşur.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s